Ballonvaarder Bart Liesmons (Rainbow Ballooning)

Ballonvaarder Bart Liesmons (Rainbow Ballooning)

Na ongeveer 3000 valschermsprongen verwezenlijkte Bart Liesmons zijn jeugddroom en maakte hij van ballonvaren zijn beroep. Zijn professionele crew doet er alles aan om u een onvergetelijke beleving te bezorgen.

Rainbow Ballooning is gegroeid uit de passie voor het ballonvaren. Bart kreeg de kriebels te pakken en startte zijn twee jaar durende opleiding tot professionele ballonvaarder. U kan dus rekenen op een getrainde piloot, het belangrijkste voor een veilige ballonvaart. Daarnaas theeft hij een crew van 25 enthousiaste vrijwillige leden. Ook deze mensen zijn tot in de puntjes voorbereid.

Hoe gaat een ballonvaart te werk?
Bart: ‘Standaard beschikken wij over meerdere startplaatsen in onze streek. Indien de klant wenst dat Rainbow Ballooning op een specifieke plaats vertrekt, dient hij/zij te beschikken over een oppervlakte van minstens 50m op 50m. Ik bezoek ook eerst deze plaats om te zien of alle veiligheidsmaatregels genomen kunnen worden. Voordat de ballonvaart start, vinden er heel wat voorbereidingen plaats. De passagiers worden verwelkomd op de opstijgplaats en ze krijgen een briefing met uitleg over de vaart. Samen met de crew wordt de mand van de aanhangwagen gehaald en op zijn zij gelegd. Daarna wordt de ballon voorzichtig uitgepakt en uitgevouwen. Met een grote ventilator wordt de ballon vol geblazen met lucht. Wanneer ik alles gecontroleerd heb en alle veiligheidsnormen er zijn, begin ik met de branders de lucht in de ballon te verwarmen. Warme lucht stijgt, en zo wordt de ballon in zijn staande positie gebracht.’ Gedreven door de gevangen hete lucht, begint de ballon te stijgen. Laat je nu verleiden door de hemel, de prachtige natuur, konijntjes op het veld, de kleine huisjes op de grond of de indrukwekkende steden. Een ballonvaart is een belevenis, iets uniek, een heuse ervaring die je nooit meer zal vergeten. ‘Een ballon is wel het eenvoudigste luchtvaartuig: Geen motoren, geen schakelaars, alleen hete lucht die geproduceerd wordt door het ontsteken van propaangas. Dit vaartuig is niet bestuurbaar en wordt door de wind aangedreven, zo ook de snelheid. Stijgen doe ik door meer te branden, en minder branden zorgt voor afkoeling en zal de ballon doen zakken. Eenmaal aan de grond zal de hete lucht moeten wegvloeien, hij zal dan inzakken en kan dan worden opgerold voor het transport naar huis. Onze topcrew probeert zo snel mogelijk alles in te pakken terwijl wij nog genieten van de afterfly. Met een hapje en een drankje worden nog veel indrukwekkende verhalen verteld.’ aldus Bart Liesmons. Met de rugzakken gevuld met foto‘s, video's en heel veel leuke herinneringen aan een fantastische dag, worden de passagiers teruggebracht naar de opstijgplaats. In de loop van de jaren werd Bart zowel op nationale als internationale ballonevenementen uitgenodigd, wat hem heel wat ervaring opleverde zoals: meetings in Eeklo, JoeFM spektakel 2014, ballonmeeting in Kossen, ...

Kan het nog net iets specialer?
‘Ballonvaren in de Alpen van Oostenrijk. Wij verkennen op een gigantische hoogte het schouwspel van de natuur in de bergen en genieten van een adembenemend winterlandschap met een vleugje avontuur.’